סיידר רבותיי, סיידר!

אני גר במושב בגולן שמגדל תפוחים. קטפתי היום 110 ק"ג פרי שעוד יומיים יסיימו את חייהם במגרסת תפוחים תעשייתית של חבר. משם אסחט את נשמתם ואפגיש אותה עם שמרי סיידר מתורבתים. הטמפרטורה במבואה אצלי בבית נעה כרגע סביב 16-18 מע"צ ואתסיס ללא בקרה מעבר לרישום הטמפ’. אעדכן בהמשך.

2 לייקים

וואו! זה נשמע כמו הרבה תפוחים.
כמה ליטר משוערים מ-110 קילו?
אני הכנתי סיידר מתפוחים ממש רק פעם אחת, עם מסחטת פירות קשים ביתית. זה היה סיוט והתוצאה ממש לא היתה שווה חזרה על התהליך.
משם - רק עם רכז. הייתי מת לגישה לתפוחים וציוד…
כרגע בתסיסה - ניסוי סיידר על שמרי קוויק. 20 ליטר על אוסלו ו-20 על ווס/פראמגארדן (ווס בייבוש ביתי שכנראה היה מוגזם. לא התעוררו בזמן לשביעות רצוני ולכן הוגשו גם פראמגארדן נוזליים)
גם אני אעדכן.

הצפי הוא בין 40%-50% נוזל. אני מייעד חלק ממנו לליקר.

לייק 1

איזה? הכוונה לזקק ולהשתמש בתזקיק כבסיס לליקר?

תלוי בכמות הנוזל שתהיה, הבחירה היא בין התססה וזיקוק או התססה וכיהול חיצוני.

לייק 1

אתמול בלילה גרסתי וסחטתי וקיבלתי נצילות של כ50%, שזה יחסית בטווח העליון לתפוחים. הוספתי כ50 PPM ביסולפיט כדי להשבית את כל החולירעס שחיים בפנים ועוד מעט אקח קריאת צפיפות. בערב אוסיף שמרים וייתכן שקודם אשפה את הסיידר, תלוי בשיקוע. עדכונים בהמשך.

לייק 1

התפוחים מרוססים / רוססו לאחרונה? לא היית מעדיף לעבוד עם הפלורה הטבעית שעל התפוח ולנצל את העבודה עם תפוחים טריים עד הסוף אם האופציה קיימת? או שמכוון למוצר נקי יחסית ולא בתסיסה משולבת?

אלה תפוחי מטע כך שהם מרוססים. הם בכל מקרה נשטפו לפני ההריסה. הערב אגיש שמרי סיידר מסחריים. יש לי כוונה לבודד שמרי בר אנדמיים לגולן אבל לשם כך אצטרך תנאים סטריליים יותר ממה שיש לי היום.

לא רק תנאים סטריליים אלא גם תהליך שלוקח זמן ושלבים של פסילה ומיון, עד שאתה מבודד תרבית שהיא גם עם ביצועים העונים על הדרישות וגם בטוחה לצריכה.
פרוייקט מגניב מאוד שגם אני בגדול אשמח לעשות אבל זה לא משהו שיש לי זמן לבצע… יש על זה פרק או שניים בפודקאסט של מילק דה פאנק

למעוניינים, סיפורו של הסיידר עם הקוויק מתחיל כאן:

יש עדכון?

עשרת הליטרים הספייר הפכו שלשום לליקר apple pie בעזרתם האדיבה של כהל ביתי, דבש מקומי, קינמון ותמצית וניל. עכשיו זה יושב עד לשפיה וביקבוק/ תיקונים.
שני הדליים של הסיידר שיועדו לסיידר טרם נשפו.

לייק 1

וואו, מגניב.
אני שונא קינמון אבל מעבר אליו נשמע טעים.