מקרר תסיסה רחב ממקרר משרדי

פורסם במקור באתר: https://beergeeks.co.il/diy/wide-fermentation-chamber/

"הבשלן מייצר תירוש, השמרים מייצרים את הבירה"

פעמים רבות אנו טורחים לציין כי הציוד הקריטי ביותר לבישול הבירה הוא מקרר לתסיסה מבוקרת.
לטמפרטורות התסיסה בשלבים השונים חשיבות מכרעת על אופיה של הבירה. למעשה, יש הטוענים כי אנו כמבשלים המתכננים מתכון מסוגלים רק לתת קווים מנחים, אבל ההוצאה לפועל מתבצעת על ידי השמרים. פעילותם תשפיע על טעמי הלוואי, על ניצול הסוכרים וייצור תרכובות טעם וריח רבות.
בבישול בירה בבית אנו נדרשים למצוא שלל פתרונות לתסיסה מבוקרת. בפוסט הזה נציג רעיון מיוחד להרחבת מקרר משרדי לחלל תסיסה גדול.
בעבר הצגנו הרחבה של מקרר תסיסה בעל "ברך" כך שיוכל להכיל מיכל תסיסה בודד. ומה אם ברצונכם להתסיס במקביל יותר ממיכל אחד? הנה פתרון מעניין ומסקרן.
המדריך שלפניכם נכתב וסופק על ידי מורט נפסוב ונערך על ידי יוחאי מיטל.
כדי לאפשר בקרת טמפרטורה למספר מיכלי תסיסה בו זמנית החלטתי לבנות קופסא שמתחברת למקרר משרדי רגיל.

מה נדרש לפרוייקט:

  1. מקרר משרדי.
  2. פלטות עץ בגדלים שונים.
  3. פלטות חומר בידוד: השתמשתי בחומר שנקרא פוליפאן (הוא יחסית יקר, אבל כאלטרנטיבה אפשר להשתמש בקלקר בדחיסות הכי מקסימלית שהוא זול יותר באופן משמעותי).
  4. דבק עמיד למים/לחות: השתמשתי בדבק פוליאוריתן עמיד מים Pro45 של חברת soudal בחיבורים בין פלטות הבידוד ובסיליקון בחיבור בין המקרר למסגרת העץ.
  5. בקר טמפרטורה: בפרוייקט זה- STC-1000+ קבלים ותקעים (2, אחד לקירור ואחד לחימום).
  6. סרט דבק: להידוק הסגירה של מכסה העליון.
  7. כלי העבודה: הקשורים לחיבורים וחשמל כמו מברגה, מסור ידני (לחיתוך פלטות בידוד) וכו'.
  8. גלגלים: כדי להזיז את המבנה כולו בקלות (מומלץ מאוד, זה יאפשר לשנות את המיקום בהתאם לעונה ומקומות חמים/קרים בבית).
  9. מאוורר מחשב קטן: יתרום לפיזור האוויר הקר בתא התסיסה.

שלבי הפרוייקט:

  • רכישת מקרר משרדי בגודל ובעל הביצועים המתאימים לכם.
  • החלטה על מספר מיכלי התסיסה המקסימלי שתוכל המערכת להכיל.
  • בניית מסגרת עץ התואמת לפתח דלת המקרר.
  • בניית מסגרת העץ לתא התסיסה והתקנת הדפנות מפלטות הבידוד.
    הערה: בעת בחירת המקרר ומדידת הגבהים לתא התסיסה חשוב לזכור למדוד את מיכל התסיסה כולל גובה הנשם, ועוד קצת מרווח ביטחון.
  • חיבור בקר הטמפרטורה.

בניית הקופסא – כדאי לבנות קודם כל את המסגרת מפלטות ורק אז להדביק פנימה את פלטות הבידוד.

אחרי שמלבישים על המקרר את הקופסא מחברים בין הפלטות התחתונות של המקרר ושל הקופסא ומחברים גלגלים.

אפשרויות לשימוש:

  1. אפשר לאחסן/להתסיס 3 מיכלים ורק בטמפרטורה המתאימה להתססת שמרי אייל.
  2. ניתן לשים פלטת בידוד שמפרידה בין תא התסיסה לבין המקרר. דבר זה יאפשר להתסיס מיכל אחד בטמפרטורות לאגר. אני אישית לא עושה את זה בשיא הקיץ כדי לא להעמיס על המקרר. המקרר כמובן לא מגיע ל 0 מעלות ולא יחזיק לאורך זמן, אבל אפשר להחזיק כמה ימים בטמפ' של 3-4 מעלות.
  3. כשאין משהו בתסיסה אפשר לאחסן בקבוקי בירה.
  4. ואחרון קצת לא שגרתי, שימוש בבקר טמפ' בלבד לדברים אחרים בלי קשר למקרר, אני למשל משתמש בבקר הזה ל-kettle souring על מנת להחזיק את הטמפרטורה של סיר הבישול שלי לבירות חמוצות כמו ברלינר וגוזה.

מצרף תמונות נוספות מהפרוייקט לעינכם.
בהצלחה!
מורט.


נהינתם מהכתבה? החלטתם לבנות בעצמכם? שתפו אותנו ואת כולם, כאן, או בדף הפייסבוק שלנו.

אנו מזמינים אתכם בחום לשלוח לנו מפרי מוחכם, עטכם וידיכם, ולהמשיך להעשיר את קהילת מבשלי הבירה בישראל.

יוחאי.

אז בהמשך לרעיון המצוין לעיל, לשינוי שהוא עשה למערכת שלו ולהתדיינות בנינו בפייסבוק, כך גם אני יצאתי לדרך עם מערכת פשטנית משלי.
מקרר משרדי שהיה די חסר תועלת לכל מטרה אחרת, עבר בשעתיים וחצי עבודה בלי השקעה כספית רבה, למקרר תסיסה שתואם לדלי 25 ליטר יחיד ועוד כמה בקבוקים או כוסות. הרעיון היה לבנות מעטפת עץ לצורך הארכת המקרר הקיים. כלומר, ניתוק הדלת, חיבור מסגרת עץ כהמשך לפתח המקרר וחיבור הדלת חזרה על מסגרת העץ.
ציוד
כלי עבודה - מברגה, דיסק קטן, אקדח סיליקון
חומרי עבודה - 4 מחברי פח, 2 צירי ספר, פלטת עץ 20X2, ברגים 20X4, שני סוגרי ארגז תחמושת קטנים, דבק נגרים
חומרי איטום - שפורפרת סיליקון/דבק אקרילי, חתיכת קלקר, חתיכת PVC/שמשונית
מהלך העבודה
שלב ראשון, כמו בכל עבודה מהסוג הזה היה לקחת מידות. מידות הדלי תסיסה עם הנשם (ועוד קצת אקסטרה לבטחון) ומידות של מסגרת המקרר הקדמית.
עם הנתונים האלו ניגשתי למחסן עצים וביקשתי פלטת עץ ברוחב 20 ס"מ (שזו בעצם התוספת, המרפסת, שיש להוסיף למקרר הקיים) בעובי 2 ס"מ שזה בערך עובי דופן המקרר. במקום ביקשתי שיחתוך לי לפי גדלי המקרר שלי (במקרה הנ"ל, קרש באורך 48 ס"מ לתקרה, 2 קרשים באורך 78 ס"מ לצדדים וקרש אחרון באורך 44 ס"מ לתחתית) ולקחתי את שאריות הפלטה הביתה למקרה שיהיו טעויות ותיקונים.
בטמבוריה קניתי 2 צירים קטנים, 4 מחברי פח (רואים בתמונות מה קניתי, כל מחבר שטוח יעשה את העבודה) ו-2 סוגרי ארגז תחמושת קטנים (זה מה שהיה הכי קשה למצוא! שימו לב שבהום סנטר ודומיו מוכרים רק את הסוגר בלי הרגלית!) וכמה ברגים.
השלב השני היה לחכות שהילדה תישן ולאישה לא יהיו מטלות בשבילי. זה לקח כמה שבועות…
ואז השלב השלישי! שלב הבניה!
ראשית פרקתי את הדלת על ציריה, פעולה פשוטה של אום מהצד התחתון ובורג בצד העליון.
לאחר מכן חיברתי את הקרש העליון (של ה"גג") אל המקרר בעזרת דבק אקרילי ומחברי פח שטוחים. את אותה פעולה עשיתי עם פאות המסגרת, כשבנוסף, שמתי דבק נגרים בין פלטות העץ, ולבסוף, חיברתי את הקרש התחתון.
אחרי שהכל ישב במקום, מילאתי את החללים בין המקרר לעובי העצים עם דבק אקרילי, מהצד החיצוני ומהצד הפנימי.
עכשיו, היות ונשארה מדרגה קטנה בין פנים חלקו התחתון של המקרר להרחבה של הקרש התחתון (כלומר, ההרחבה נמוכה במעט מפנים תחתית המקרר), הוספתי חתיכת קלקר בגודל הקרש התחתון ובעובי 2 ס"מ (זה עובי ההפרש), אותה הדבקתי בעזרת דבק אקרילי. זה הביא את ההרחבה ואת המקרר לאותו מפלס תחתון, כדי שהדלי יעמוד ישר. כדי למנוע שיפשוף של הקלקר עם הדלי, הדבקתי עליו פרוסה של שמשונית, שוב, בעזרת דבק אקרילי.
החלק האחרון היה חיבור דלת המקרר אל קדמת מסגרת העץ. לפני הכל, בעזרת דיסק, חתכתי את הפלסטיק “ביצים ובקבוקים” שבפנים הדלת, כך שתהיה ישרה. זה חלק מעט מלכלך כי דיסק מתכת הוא עבה בשביל לחתוך פלסטיק והחומר המבודד שבתוך המקרר הוא גם מציק (מי שפירק פעם דוד להכנת מעשנת מכיר את זה…), אז תשקלו טוב באיזה חדר אתם עושים את העבודה.
עם דלת “מיושרת”, בעבודה איטית ומדודה, הלבשתי את הדלת כך שתהיה ישרה ותכסה עם הגומי המקורי שלה את כל שפת מסגרת העץ. רק כשהיתי בטוח שזה במקום, חיברתי את צידה אל פאת המסגרת בעזרת שני צירי ספר. כשזה יושב במקום, חיברתי בצד השני שני סוגרי ארגז תחמושת כדי לוודא אטימה.
רעיון שעלה בפורום והוא נשמע לי אחלה גם כן, זה להוסיף לחלקה הקדמי של מסגרת העץ, מסגרת של מתכת מושכת מגנט דקה, כך שהאטימה תהיה “כמו במקרר רגיל”.
זהו כל הפרויקט כולו, לא לקח יותר משעתיים וחצי. מצרף תמונות וכמובן אשמח לעזור למי שירצה.

לייק 1