ניהול התסיסה ופתרון בעיות

פורסם במקור באתר: ניהול התסיסה ופתרון בעיות | בירגיקס

אם אתם מבשלים ביתיים שכבר קראו מאמר או שניים בבירגיקס, כנראה שכבר למדתם שתהליך התסיסה הוא הלב הפועם של יצירת הבירה. זהו השלב שבו התירוש המתוק שהכנתם בעמל רב הופך סוף סוף לבירה שפינטזתם עליה. אבל כמו בכל סיפור אהבה מורכב, גם כאן יש עליות ומורדות, הפתעות ואתגרים. אם פעם חשבתם שהשמרים פשוט “עושים את שלהם” בזמן שאתם יושבים בנחת, כנראה שגיליתם כבר שהמציאות מעט יותר מסובכת מגישת ה"שגר ושכח" שמובטחת לכם במתכונים בסיסיים למתחילים.

התסיסה היא למעשה תהליך ביולוגי מורכב שדורש תשומת לב, ידע וטיפול נכון. בדיוק כמו שלא הייתם משאירים תינוק לבד בבית (הגזמתי עם הדוגמה?), כך גם השמרים שלכם זקוקים להשגחה ולתנאים אופטימליים כדי לעשות את עבודתם כראוי. ובדיוק כמו שאותו תינוק יכול להפתיע אתכם בדרכים שלא ציפיתם להן, גם תהליך התסיסה עלול לפתח "אישיות" משלו ולהיכנס לטנטרום (טוב, מספיק עם האנלוגיה הזו).

במאמר זה נצלול לתוך עולם ניהול התסיסה ופתרון בעיות. נחקור את הסיבות לתסיסות תקועות, נלמד איך לשלוט בטמפרטורה בצורה אופטימלית, נבין איך לקרוא נכון את ההידרומטר, ונגלה טריקים מקצועיים שיעזרו לכם להתמודד עם בעיות שעלולות לצוץ במהלך התסיסה. גם אם אתם כבר ותיקים בתחום, אני מאמין שעדיין תמצאו כאן תובנות שיעזרו לכם לשדרג את הבירה הביתית שלכם.

הבוט של בירגיקס 🤖 קרא את הכתבה הזו, וגם את כל האחרות, ומחכה בטלגרם להמשיך ולענות לכם על שאלות בנושא בישול בירה בבית.

חלק ראשון: הבסיס של תסיסה מוצלחת

בחירת השמרים הנכונים

בחירת השמרים הנכונים היא אחת ההחלטות החשובות ביותר שתקבלו בתהליך תכנון המתכון. מבשלים מתחילים לפעמים נוטים לחשוב על השמרים כעל מרכיב משני בהשוואה ללתת או לכשות, אבל האמת היא שהשמרים הם אלו שיקבעו לא מעט מהתכונות הסופיות של הבירה שלכם. כמאמר המשפט הידוע: "Brewers make wort. Yeast makes the beer".

כשאתם בוחרים שמרים, חשוב להתחשב בסגנון הבירה שאתם מתכננים לייצר. למשל, אם אתם מבשלים בירת אייל בלגית, תרצו כנראה לבחור בשמרי אייל בלגיים שיפיקו את הארומות והטעמים האסטריים והפירותיים האופייניים לסגנון. לעומת זאת, אם אתם מכינים לאגר צ'כי, תצטרכו שמרי לאגר שיתסיסו בטמפרטורות נמוכות וייצרו פרופיל טעמים נקי יותר. אין one size fits all, כמו שיש בשמרי אפיה.

גם טריות השמרים היא פרמטר קריטי, אם אתם עובדים עם שמרים נוזליים. שמרים טריים יתחילו את תהליך התסיסה מהר יותר ויהיו בריאים יותר, מה שיוביל לתסיסה יציבה ומלאה. תמיד בדקו את תאריך הייצור על האריזה, והשתדלו להשתמש בשמרים הטריים ביותר שאתם יכולים להשיג. במקרים רבים, כדאי יהיה לכם לשקול להעביר את השמרים שלב של סטארטר. אם אתם משתמשים בשמרים יבשים, מצבכם קל יותר, ומנסיון אישי, התוקף גם פחות קריטי, פשוט שמרו עליהם במקפיא עד לשימוש. השתמשתי בהצלחה רבה גם בשמרים שנתיים אחרי התוקף (במקרה יצא לי לבחון את זה רק על שמרים של ללמנד, אבל יש לי גם שמרים עתיקים של פרמנטיס שאבדוק יום אחד).

חשוב גם להתייחס לכמות השמרים שאתם מוסיפים לתירוש. ריכוז נמוך מדי של שמרים עלול להוביל לתסיסה איטית, לא מלאה, או אפילו תקועה. באופן כללי, לבירות רגילות (עם ריכוז סוכר התחלתי של 1.050-1.060), שקית אחת של שמרים יבשים (11 גרם) מספיקה ל-20-23 ליטר של תירוש. עבור בירות חזקות יותר, או אם אתם רוצים להבטיח תסיסה יעילה ומהירה, כדאי לשקול להוסיף כמות גדולה יותר של שמרים או להכין סטארטר. אישית, בטח שלמבשלים מתחילים אבל גם למתקדמים שלא רוצים להסתבך, אני מציע פשוט להוסיף עוד חבילות שמרים, אם משתמשים בשמרים יבשים. יש יותר סיכוי להזיק או לזהם את התרבית בסטארטר.

ולבסוף, אל תשכחו שיש הבדלים משמעותיים בין זני שמרים שונים גם בתוך אותה משפחה. יש שמרי אייל שמפיקים יותר אסטרים פירותיים, אחרים מדגישים יותר טעמי פנולים (ציפורן, פלפל), ויש כאלה שנוטים להיות יותר "נקיים". לכן, אל תהססו לנסות זנים שונים ולראות איך הם משפיעים על הטעם הסופי של הבירה שלכם. אתם עשויים להיות מופתעים מכמה השפעה יכולה להיות לשינוי קטן כזה. נסו לא ללכת באופן עיוור אחרי מתכונים קיימים, אלא לחשוב על הטעמים והארומות שאותו זן שמר ייתן לבירה, ולבצע את ההתאמה לפרופיל הטעם שאתם מכוונים אליו.

חשיבות החמצון הנכון

אחד הפרדוקסים המעניינים ביצירת בירה הוא שבעוד שבשלבים מאוחרים יותר של התהליך אנחנו עושים הכל כדי להרחיק חמצן מהבירה (כדי למנוע חמצון שפוגע בטעם), בתחילת התסיסה השמרים שלנו דווקא זקוקים נואשות לחמצן. בדיוק כמו שאתם צריכים אוויר לנשימה, גם השמרים זקוקים לחמצן כדי לבנות את דפנות התאים שלהם ולהתרבות בצורה אופטימלית. כל זה נכון בעיקר לשמרים נוזליים או בשימוש חוזר, שנדון בהם בהמשך המאמר. שמרים יבישם מהיצרן לא מחייבים חמצון תירוש, כפי שפירטתי כאן.

למעשה, חוסר בחמצן בתחילת התסיסה הוא אחת הסיבות העיקריות לתסיסות איטיות או תקועות. כשהשמרים לא מקבלים מספיק חמצן, הם לא מפיקים אנרגיה כראוי, לא מפיקים חומצות שומן הדרושות להם כדי להתחלק ולכן גם לא מתרבים כראוי, וכתוצאה מכך יש פחות "עובדים" שיכולים להפוך את הסוכרים בתירוש לאלכוהול ו-CO2. זה כמו לבקש מאדם אחד לעשות את העבודה של צוות שלם – אפשרי, אבל ייקח הרבה יותר זמן וסביר שחלק מהעבודה לא תושלם.

איך מחמצנים נכון את התירוש? יש כמה שיטות פופולריות (עליהן פירטתי בעבר במדריך הזה):

  1. ניעור או ערבוב: הדרך הפשוטה ביותר היא פשוט לנער את דלי התסיסה לאחר העברת התירוש המקורר. ניעור חזק למשך כ-5 דקות יכול להכניס כמות נכבדה של חמצן לתירוש. זו שיטה פשוטה אך לא תמיד יעילה במיוחד, במיוחד בנפחים גדולים.
  2. שימוש במחמצן: התקן פשוט שמחבר למשאבת אוויר (כמו אלו שמשמשות לאקווריומים) עם אבן אוויר (air stone) בקצה. האבן יוצרת בועות קטנות שמגדילות את שטח הפנים של האוויר שבא במגע עם התירוש, מה שמגביר את החמצון. חשוב לבחור אבן במיקרון (גודל חור) גדול מספיק בשביל שמשאבת אקווריום פשוטה תצליח להעביר בה אוויר. כדאי לשלב גם פילטר בדרך.
  3. חמצן טהור: לבירות עם צפיפות התחלתית גבוהה במיוחד (נאמר מעל 1.080), לפעמים אפילו אוויר רגיל לא מספיק. במקרים כאלה, יש מבשלים שמשתמשים בחמצן טהור (99%) עם אבן אוויר. זו השיטה היעילה ביותר, אך היא גם דורשת ציוד מיוחד ויקר יותר. פה אפשר וכדאי גם לבחור באבן עם מיקרון נמוך, כדי להקטין את גודל הבועה ולהעלות את יעילות המסיסות.

וכמה מילים על אותה אגדה אורבנית שאולי שמעתם: האם שמן זית יכול להחליף חמצון? ובכן, אף שהיו מחקרים שהציעו ששמן זית יכול לספק לשמרים את חומצות השומן החיוניות שהם בדרך כלל מייצרים בעזרת חמצן, מחקרים מאוחרים יותר הראו שזו לא באמת תחליף יעיל לחמצון מלא. מסתבר שאי אפשר לרמות את הביולוגיה – השמרים צריכים את ה"נשימה" שלהם, בדיוק כמונו.

ניהול טמפרטורה אופטימלי

אם יש דבר אחד שמשפיע על איכות הבירה הסופית יותר מכל גורם אחר בתהליך התסיסה, זו כנראה הטמפרטורה. טמפרטורת התסיסה משפיעה על כמעט כל היבט של איך השמרים מתנהגים: הקצב שבו הם צורכים סוכרים, סוגי תוצרי הלוואי שהם מייצרים, וכמה זמן לוקח להם להשלים את התסיסה.

באופן כללי, בירות אייל מותססות בטמפרטורות של 18-22°C, בעוד שלאגרים מותססים בטמפרטורות נמוכות יותר, בין 7-13°C. אבל כל זן של שמרים יש לו את טווח הטמפרטורות האופטימלי שלו, ולכן חשוב לבדוק את המלצות היצרן לגבי השמרים הספציפיים שאתם משתמשים בהם, וכמובן לפעיל את שיקול הדעת בנוגע לתומאה המבוקשת. למשל, שמרי קוויק שתוססים בטווח רחב עד טמפרטורות מדהימות שנושקות ל-40⁰C, יתקבל פרופיל טעמים אחר לחלוטין אם תתסיסו בטווח הגבוה, או למשל ב-15⁰C. אפשר לקרוא עוד על שמרי קוויק במאמרים שלנו כאן וכאן.

אחת האסטרטגיות המוכחות לניהול טמפרטורה היא להתחיל את התסיסה בחלק הנמוך של טווח הטמפרטורות המומלץ, ואז לאפשר לה לעלות באופן טבעי במהלך השלב הפעיל של התסיסה. למה? כי בטמפרטורות נמוכות יותר, השמרים מייצרים פחות תוצרי לוואי כמו דיאצטיל, אסטרים פירותיים מוגזמים, או חומרים אחרים שעלולים להשפיע לרעה על הטעם. בשלבים המאוחרים יותר של התסיסה, כשרוב הסוכרים כבר פורקו לאלכוהול, העלאת הטמפרטורה יכולה לעזור לשמרים לנקות חלק מתוצרי הלוואי הללו, תהליך שידוע גם כ"מנוחת דיאציטיל" אם כי "מתנקות" בו גם מולקולות נוספות כמו אצטילדהיד או מולקולות גופרית שונות.

אבל מה אם אין לכם מקרר תסיסה עם בקרת טמפרטורה מדויקת? (מדריכים לבניה תמצאו כאן, כאן וכאן) אל דאגה, יש כמה טריקים פשוטים שיכולים לעזור. גם עליהם ניתן לקרוא בהרחבה במאמרים קודמים.

  1. שיטת המגבת הרטובה: מכסים את הדלי במגבת רטובה ומניחים אותו במקום קריר. ההתאדות מהמגבת תקרר את הכלי. בימים חמים במיוחד, אפשר להניח בקבוקי קרח ליד המגבת או אפילו להפעיל מאוורר שינשב על המגבת הרטובה כדי להגביר את אפקט הקירור.
  2. אמבטיית מים: מניחים את כלי התסיסה בתוך אמבטיה או קערה גדולה עם מים. המים מייצבים את הטמפרטורה ומונעים תנודות חדות. אפשר להוסיף קרח למים כדי להוריד את הטמפרטורה בימים חמים. לחלופין, אם אתם מתסיסים קוויק, אפשר להעלות את טמפרטורת המים בעזרת סירקולטור של סו-ויד.
  3. מרתף או חדר ממוזג: אם יש לכם מרתף, זה בדרך כלל המקום הקריר ביותר בבית ויכול להיות אידיאלי לתסיסת אייל. לחלופין, חדר ממוזג יכול לעבוד גם כן, אם אתם יכולים לשלוט בטמפרטורה שלו.

חשוב לזכור שהשיטות האלו, על אף שהן יותר טובות מאשר לא לעשות כלום, עדיין אינן אידיאליות ועשויות להוביל לקפיצות טמפרטורה, בעיה ששמרים רגישים אליה ומסוגלים לפרש כתנאי סטרס ולהיכנס לתרדמת מוקדמת, ובכך להוביל לתופעה המוכרת של תסיסה תקועה.

עבור מי שמבשל לאגרים ללא מקרר תסיסה, יש גישה חדשנית יחסית שנקראת "שיטת הלאגר המהיר". במקום להתסיס בטמפרטורות נמוכות מאוד לאורך זמן ארוך, מתחילים את התסיסה בכ-13°C ואז מעלים בהדרגה את הטמפרטורה ככל שהתסיסה מתקדמת. שיטה זו מאפשרת להשלים את תסיסת הלאגר בכשבועיים בלבד, במקום חודש או יותר, ועדיין לקבל תוצאות מצוינות. ניתן לקרוא עוד על השיטה הזו באתר Brülosophy למשל.

לסיכום, אחרי שבחרתם זן שמרים ובדקתם את מצבם, ניהול טמפרטורה נכון הוא אחד המפתחות החשובים ביותר לתסיסה מוצלחת ובירה באיכות גבוהה. אם אתם רוצים לשדרג את מערכת הבישול שלכם בקרת טמפרטורה תהיה כנראה ההשקעה שתניב את התשואה הגבוהה ביותר על ההשקעה שלכם (זו בד"כ התשובה שאני נותן למבשלים חדשים שרוצים לעבור מרכז לאולגריין).

חלק שני: הבנת וקריאת נתוני תסיסה

קריאת ההידרומטר ומשמעותה

ההידרומטר הוא אחד הכלים החשובים ביותר בארגז הכלים של יצרן הבירה הביתי. למעשה, זהו הכלי המרכזי שמאפשר לנו להבין מה קורה בתסיסה.

בבסיסו, ההידרומטר מודד את צפיפות הנוזל ביחס למים. מים מזוקקים בטמפרטורת החדר יראו קריאה של 1.000. ככל שיש יותר (סוכרים) מומסים בנוזל, כך הצפיפות שלו גדלה, והמספר שההידרומטר מראה עולה. זוהי הקריאה הראשונית שלכם, ה-Original Gravity (OG), שמשקפת את כמות הסוכרים בתירוש לפני התסיסה.

במהלך התסיסה, השמרים צורכים את הסוכרים ומייצרים אלכוהול ו-CO2. מכיוון שאלכוהול קל יותר ממים, ככל שיש יותר אלכוהול בתמיסה, וכמות הסוכר יורדת, כך הצפיפות שלה יורדת. לכן, הקריאה הסופית, ה-Final Gravity (FG), תהיה תמיד נמוכה יותר מה-OG.

איך קוראים נכון הידרומטר? הנה כמה טיפים (מתוך המאמר "איך להשתמש בהידרומטר?"):

  1. טמפרטורה: רוב ההידרומטרים מכוילים לטמפרטורה ספציפית, בדרך כלל 20°C. אם הדגימה שלכם חמה או קרה יותר, תצטרכו להתאים את הקריאה. יש טבלאות תיקון טמפרטורה זמינות באינטרנט, או מחשבוני תיקון, כמו בתוך Brewfather (וובינר שלנו על המערכת כאן בלינק), או שתוכלו פשוט להניח לדגימה להגיע לטמפרטורת החדר לפני המדידה.
  2. בועות: בועות CO2 שנדבקות להידרומטר יכולות להשפיע על הקריאה. אם אתם בודקים דגימה במהלך תסיסה פעילה, יש בה פד"ח מומס בנוזל. שקשקו אותה מעט כדי לשחרר חלק מה-CO2 או העבירו מכוס לכוס כמה פעמים, או אפילו כמה שניות בודדות במיקרוגל (לא לחמם, רק עוזר להוציא את הבועות).
  3. קריאה בגובה העיניים: קראו את ההידרומטר בגובה העיניים, כשהוא מונח על משטח מאוזן (כלומר, התכופפו אליו, אל תרימו אליכם), והסתכלו על החלק התחתון של המניסקוס (העקומה שנוצרת על פני הנוזל).

על בסיס הקריאות של ה-OG וה-FG, אתם יכולים לחשב את ה-Attenuation (מידת הנחתה), שמשקפת כמה אחוזים מהסוכרים המקוריים הומרו על ידי השמרים. הנוסחה היא:

Attenuation = (OG – FG) / (OG – 1.000) * 100%

למשל, אם ה-OG היה 1.050 וה-FG הוא 1.010, אז ה-Attenuation יהיה:

(1.050 – 1.010) / (1.050 – 1.000) * 100% = 0.040 / 0.050 * 100% = 80%

זהו אחד המדדים החשובים לבדיקת יעילות התסיסה. לרוב, אנחנו מצפים ל-Attenuation של כ-75%, אבל זה תלוי בסגנון הבירה ובזן השמרים.

אתם יכולים גם להשתמש בקריאות ה-OG וה-FG כדי לחשב את תכולת האלכוהול (ABV). הנוסחה הפשוטה ביותר היא:

ABV = (OG – FG) * 131.25

עבור הדוגמה שלנו:

ABV = (1.050 – 1.010) * 131.25 = 0.040 * 131.25 = 5.25%

נוסחה זו אינה מדויקת לחלוטין לבירות חזקות מאוד, אבל היא קרובה מספיק לרוב הבירות הביתיות.

לסיכום, ההידרומטר הוא כלי פשוט אך חיוני שמספק לכם תובנות רבות על תהליך התסיסה. הוא מאפשר לכם לדעת מתי התסיסה הושלמה, להעריך את תכולת האלכוהול בבירה שלכם, ולאבחן בעיות פוטנציאליות כמו תסיסה תקועה.

הבנת עקומת התסיסה

עקומת התסיסה היא הדרך הגרפית להבין איך תהליך התסיסה מתקדם לאורך זמן. אם ננהל יומן של קריאות ההידרומטר במהלך התסיסה, נוכל לשרטט גרף שמציג את השינוי בצפיפות הבירה לאורך זמן. זה נשמע אולי אקדמי מדי לחלקכם, אבל האמינו לי, המידע הזה יכול להיות שימושי מאוד לאבחון בעיות ולשיפור התסיסות העתידיות שלכם.

שוב, משהו שפלטפורמות כמו Brewfather עושות בשבילכם. בטח אם אתם משתמשים בהידרומטר דיגיטלי.

בתסיסה טיפוסית, עקומת התסיסה מתחילה בנקודה הגבוהה ביותר (ה-OG) ואז יורדת במהירות במהלך 2-3 הימים הראשונים של התסיסה הפעילה. זהו השלב שבו רוב הסוכרים הפשוטים מותמרים לאלכוהול. לאחר מכן, קצב הירידה מתמתן בהדרגה ככל שנותרים פחות סוכרים פשוטים והשמרים מתחילים לעבוד על סוכרים מורכבים יותר. לבסוף, העקומה מתייצבת כשהתסיסה מגיעה לנקודת הסיום שלה (ה-FG).

אבל מה אפשר ללמוד מעקומת התסיסה?

  1. זיהוי תסיסה תקועה: אם העקומה מתיישרת לפני שהגיעה ל-FG הצפוי, זה יכול להצביע על תסיסה תקועה. למשל, אם אתם מבשלים אייל אנגלי רגיל עם OG של 1.050 ואתם מצפים ל-FG של כ-1.010-1.012, אבל הצפיפות מתייצבת ב-1.020, זה סימן שהתסיסה עצרה לפני שהסתיימה לפי הצפי הסביר.
  2. השוואה בין תסיסות: אם אתם עוקבים אחרי עקומת התסיסה בכל בישול, תוכלו להשוות בין תסיסות של אותו סגנון בירה עם זני שמרים שונים, או להבין איך גורמים כמו טמפרטורת תסיסה משפיעים על הקצב והיעילות של התהליך.
  3. תזמון תוספות: אם אתם מתכננים להוסיף תוספות כמו פירות, תבלינים, או דרייהופ, עקומת התסיסה יכולה לעזור לכם לקבוע את העיתוי האופטימלי. לרוב, רוצים להוסיף תוספות כאלה כשהתסיסה העיקרית כמעט הסתיימה, כלומר כשהעקומה מתחילה להתיישר.
  4. תכנון "מנוחת דיאציטיל": אם אתם רוצים לבצע "מנוחת דיאציטיל" (העלאה זמנית של הטמפרטורה בסוף התסיסה כדי לאפשר לשמרים לספוג את הדיאצטיל, חומר טעם עם ארומה של חמאה), עקומת התסיסה תעזור לכם לקבוע מתי להתחיל את התהליך.

איך יוצרים עקומת תסיסה בךי תוכנות בתשלום או הידרומטרים דיגיטליים יקרים? הדרך הפשוטה ביותר היא לקחת דגימות במרווחי זמן קבועים (למשל, כל יום או יומיים) ולמדוד את הצפיפות. רשמו את התוצאות ביומן בישול באקסל למשל, ואז שרטטו גרף פשוט עם הזמן על ציר ה-X והצפיפות על ציר ה-Y.

בכל מקרה, עקומת התסיסה היא כלי חשוב בארגז הכלים של כל יצרן בירה רציני. עם הזמן, ככל שתצברו יותר נתונים על התסיסות שלכם, כך תוכלו להפיק מהם יותר תובנות שיעזרו לכם לשפר את הבירות שלכם, וגם סביר להניח שתעברו יותר לאינטואיציה במקום לשבת לשרטט גרפים.

חלק שלישי: אבחון ופתרון בעיות נפוצות בתסיסה

אחרי שהנחנו את היסודות לתסיסה מוצלחת והבנו איך לעקוב אחריה באמצעות ההידרומטר, הגיע הזמן להתמודד עם המציאות: לפעמים, דברים משתבשים. בין אם זו תסיסה שנתקעת באמצע הדרך, טעמי לוואי לא רצויים, או פשוט דברים שלא הולכים לפי התוכנית, היכולת לאבחן בעיות בזמן אמת ולנסות לפתור אותן אם אפשר, היא מיומנות חיונית לכל מבשל בירה ביתי.

תסיסה תקועה

זו אולי הבעיה המתסכלת ביותר שמבשלים נתקלים בה. אתם מצפים ל-FG מסוים, אבל ההידרומטר מסרב לרדת, והתסיסה נעצרת לפני הזמן. מה עושים? ראשית, חשוב לוודא שאכן מדובר בתסיסה תקועה ולא פשוט בסיום מוקדם מהצפוי. קחו קריאות הידרומטר במשך 2-3 ימים רצופים. אם הקריאה יציבה לחלוטין ולא הגיעה ל-FG הצפוי (או לפחות לטווח סביר בהתחשב בזן השמרים ותנאי הבישול), סביר להניח שהתסיסה נתקעה.

סיבות אפשריות לתסיסה תקועה:

  1. בריאות שמרים ירודה או כמות לא מספקת (Underpitching): שמרים ישנים, פגי תוקף, או פשוט כמות קטנה מדי של תאים פעילים לא יצליחו להתמודד עם כל הסוכרים בתירוש לפני שתנאי התסיסה, כמו הצטברות אלכוהול, ירידת חמצן מומס ו-pH יהפכו לקשים לתפקוד.
  2. חוסר חמצון: כפי שדנו קודם, חוסר חמצן בתחילת התהליך פוגע ביכולת ההתרבות של השמרים.
  3. שוק טמפרטורה או טמפרטורה נמוכה מדי: ירידה חדה, טמפרטורה נמוכה מתחת לטווח הפעילות המומלץ או קפיצות טמפרטורה יכולות לגרום לשמרים להיכנס לתרדמת.
  4. מחסור בחומרי הזנה: בירות עם אחוז גבוה של סוכרים פשוטים (כמו תוספת סוכר לבן או סוכרים אחרים המפורטים במאמר הסוכרים) או תירוש דל בחומרי הזנה (למשל עם כמויות גבוהות של דגנים כמו תירס או אורז) עלולות להקשות על השמרים (תפקיד הסוכר בבישול בירה ביתית).
  5. ריכוז סוכר גבוה מדי (High Gravity): סביבה עם ריכוז אלכוהול גבוה וריכוז סוכר התחלתי גבוה היא סביבה עוינת לשמרים, ומצריכה אוכלוסיית שמרים גדולה ובריאה במיוחד.
  6. זן שמרים עם "הנחתה" (אטינואציה) נמוכה: לפעמים, פשוט בחרנו בזן שמרים שלא נועד להגיע ל-FG נמוך מאוד או שהשתמשנו באותה תרבית יותר מדי פעמים. חשוב לבדוק את נתוני היצרן.

פתרונות אפשריים לתסיסה תקועה:

  1. להרחיף בעדינות: לפעמים, ערבוב עדין של המשקעים בתחתית המיכל יכול לעורר מחדש את השמרים ששקעו. היזהרו לא להכניס חמצן בשלב זה! אפשר להשתמש במשוט בישול מחוטא או פשוט לסובב בעדינות את מיכל התסיסה. זו המלצה פופולארית למדי, אבל אני אישית לא אוהב את הפרקטיקה הזו ומוצא שיש בה יותר פוטנציאל לזיהום מאשר לתועלת. למבשלים בעלי מערכת מזיגה ובלון פד"ח, הייתי מציע להרחיף את המשקע ע"י הזרמה עדינה של גז מתחתית המיכל אם קיים ברז תחתי. עשיתי את זה כמה פעמים בהצלחה גם בפרמנטורים תעשייתיים.
  2. להעלות טמפרטורה: העלאה מתונה של טמפרטורת התסיסה (ב-2-3 מעלות צלזיוס, תוך הישארות בטווח המומלץ לזן) יכולה לעודד את השמרים לחזור לפעילות.
  3. להוסיף חומרי הזנה לשמרים (Yeast Nutrient): תוספת קטנה של חומרי הזנה ייעודיים יכולה לספק לשמרים את מה שחסר להם. יש להרתיח כמות קטנה של מים, להמיס את הנוטריינטים, לקרר ולהוסיף למיכל התסיסה. נוטריינטים מומלצים יכולים להיות DAP, Yeast extract או תרכובות מעורבבות מראש שניתן לרכוש מהיצרנים השונים.
  4. להוסיף עוד שמרים (Repitching): אם הצעדים הקודמים לא עזרו, ייתכן שתצטרכו להוסיף מנה חדשה של שמרים. מומלץ להכין סטארטר קטן עם הזן החדש (רצוי זן ניטרלי ועמיד כמו US-05 או שמרי שמפניה) כדי לוודא שהם פעילים לפני הוספתם לבירה התקועה. זכרו ששמרים אלה לא נכנסים לתירוש עשיר ומזמין אלא לסביבה עוינת, בה כבר אין חמצן מומס, יש אלכוהול ורמת החומציות שונה.

טעמי לוואי נפוצים וסיבותיהם

תסיסה לא אופטימלית יכולה להוביל למגוון טעמי לוואי לא רצויים. הנה כמה מהנפוצים ביותר ("טעמי לוואי בבירה"):

  • דיאצטיל (Diacetyl) – טעם חמאתי / פופקורן:
    • סיבה: תוצר לוואי טבעי של תסיסת שמרים. בדרך כלל, השמרים סופגים אותו מחדש לקראת סוף התסיסה. טמפרטורות נמוכות מדי, תסיסה קצרה מדי, או הפרדה מוקדמת של הבירה מהשמרים יכולים להשאיר רמות גבוהות של דיאצטיל. גם זיהום חיידקי יכול להיות גורם.
    • פתרון: בצעו "מנוחת דיאצטיל" – העלאת הטמפרטורה לקראת סוף התסיסה (למשל, 20-22°C לאייל, 15-18°C ללאגר) למשך 2-3 ימים. ודאו שהשמרים בריאים וכמותם מספקת. הקפידו על סניטציה.
  • אצטאלדהיד (Acetaldehyde) – תפוח ירוק / דשא קצוץ:
    • סיבה: תרכובת ביניים בתהליך הפיכת סוכר לאלכוהול. רמות גבוהות יכולות להצביע על תסיסה לא שלמה, הפרדה מוקדמת מדי מהשמרים, או חמצון של הבירה לאחר התסיסה.
    • פתרון: תנו לתסיסה להסתיים לחלוטין. אפשרו לבירה לשבת על השמרים עוד כמה ימים לאחר הגעה ל-FG. הימנעו מחשיפה לחמצן לאחר התסיסה.
  • אלכוהולים גבוהים / פוזילים (Fusel Alcohols) – טעם חריף / ממס / כוהלי:
    • סיבה: תוצרי לוואי של תסיסה בטמפרטורות גבוהות מדי, או סטרס של השמרים (למשל, חוסר חמצון או נוטריינטים).
    • פתרון: שלטו בקפדנות בטמפרטורת התסיסה ושמרו אותה בטווח המומלץ לזן השמרים. הקפידו על כמות שמרים נכונה וחמצון מספק.
  • תרכובות גופריתיות (Sulfury) – ביצים סרוחות / גפרורים שרופים:
    • סיבה: נפוץ יותר בתסיסת לאגרים, אך יכול להופיע גם באיילים. גורמים אפשריים כוללים את זן השמרים עצמו, סטרס של השמרים, או חוסר בחומרי הזנה.
    • פתרון: לרוב, תרכובות אלו נדיפות ויתפוגגו עם הזמן, במיוחד אם מאפשרים ל-CO2 שנוצר בתסיסה "לשטוף" או "לדחוף" אותן החוצה. יישון (לאגרינג) בטמפרטורות נמוכות עוזר גם כן. שימוש בזני שמרים חדשים כמו NovaLager, שהונדסו כך שלא יוכלו לייצר תכובות גופרית, כמובן עוזר.
  • פנולים (Phenolic) – טעם פלסטי / תרופתי / ציפורן / פלפל:
    • סיבה: טעמי ציפורן/פלפל יכולים להיות רצויים בסגנונות מסוימים (כמו חיטה בווארית או סייזון בלגי) ומיוצרים על ידי זני שמרים ספציפיים (POF+). טעמים פלסטיים/תרופתיים (כלורופנולים) הם כמעט תמיד פגם, הנגרם מזיהום בחיידקי בר או שימוש במים המכילים כלור/כלוראמין שלא טופלו כראוי. גם סניטציה לקויה (שימוש בחומרי חיטוי מבוססי כלור שלא נשטפו היטב) יכולה לגרום לכך.
    • פתרון: בחרו את זן השמרים בהתאם לסגנון. הקפידו על סניטציה ללא פשרות. טפלו במים שלכם להסרת כלור/כלוראמין (למשל, באמצעות פילטר פחם או טבליות קמפדן).

חלק רביעי: טכניקות מתקדמות והמלצות נוספות

מעבר לבסיס ולפתרון בעיות, ישנן טכניקות נוספות שיכולות לעזור לכם לשלוט טוב יותר בתסיסה ולשפר את איכות הבירה שלכם.

הכנת סטארטר לשמרים נוזליים

כפי שצוין קודם, שמרים נוזליים דורשים תשומת לב רבה יותר. הכנת סטארטר היא דרך מצוינת להבטיח שיש לכם אוכלוסיית שמרים בריאה, פעילה ובכמות מספקת, במיוחד עבור בירות חזקות (שמתחילות בגראביטי גבוה) או לאגרים, שבאופן מסורתי מצריכים הגשה של כמות שמרים כפולה מאייל (פלוס מינוס).

סטארטר הוא למעשה "מיני-בירה" – תירוש בריכוז נמוך (סביב 1.030-1.040) שאליו מוסיפים את השמרים הנוזליים כמה ימים לפני הבישול. מטרתו היא לאפשר לשמרים להתרבות בתנאים אופטימליים לפני שהם נזרקים לתירוש העיקרי. שימוש בבוחש מגנטי (Stir Plate) יכול לשפר משמעותית את יעילות הסטארטר על ידי שמירה על השמרים בתרחיף ואספקת חמצן מתמדת.

קציר ושימוש חוזר בשמרים

מבשלים ותיקים (וחסכנים) נוהגים לעיתים לקצור את שכבת השמרים הבריאה ששוקעת לתחתית המיכל לאחר סיום התסיסה ("עוגת השמרים") ולהשתמש בה מחדש בבישולים הבאים. טכניקה זו יכולה לחסוך כסף ולהבטיח שימוש בשמרים טריים ופעילים שהסתגלו לתנאי המבשלה שלכם. (שטיפת שמרים).

חשוב לבצע את הקציר בתנאים סניטריים קפדניים, לאחסן את השמרים שנקצרו בקירור (בצנצנת מעוקרת עם מעט בירה או מים סטריליים), ולהשתמש בהם תוך שבוע-שבועיים לקבלת התוצאות הטובות ביותר. לא מומלץ להשתמש מחדש בשמרים מבירות חזקות מאוד, כהות מדי, או מבירות שהכילו תוספות רבות (כמו דריי הופ כבד).

דרך אחרת, קלה יותר, היא לתזמן באץ׳ חדש ואריזה של הבאץ׳ שסיים לתסוס באותו זמן, כך שאפילו לא תצטרכו להתעסק עם השמרים. פשוט העבירו עליהם את התירוש הטרי (כאן יישום של נו-צ׳יל יכול לבוא בול).

הפרקטיקה הזו מצוינת לחזרה על אותו מתכון, או כהכנה של השמרים לעבודה מבירה חלשה-בינונית לחזקה.

תסיסה תחת לחץ

טכניקה פופולרית שצוברת תאוצה, במיוחד עבור לאגרים. תסיסה במיכל ייעודי שמסוגל לעמוד בלחץ מאפשרת להתסיס בטמפרטורות גבוהות יותר מהרגיל (למשל, טמפרטורת חדר עבור לאגר) מבלי לייצר טעמי לוואי כמו אסטרים פירותיים מוגזמים. הלחץ, במקום הקור, מדכא את חלוקות התאים ובכך ייצור האסטרים ומאפשר תסיסה מהירה ונקייה יותר. בנוסף, הבירה כבר מוגזת חלקית בסוף התסיסה. כן חשוב לקחת בחשבון שתחת לחץ הנידוף של מולקולות גופרית או אצטילדהיד עשוי להיות נמוך יותר. כמו כן, ההמסה המוגברת של פד"ח בנוזל עשויה גם להפוך לחיסרון, כשאתם שוכחים את זה ומנסים להכניס תוספות כמו דרייהופ שלא תחת לחץ (סכנת גאשינג רצינית). ("תסיסה תחת לחץ")

קולד קראש

לאחר שהתסיסה הסתיימה לחלוטין (FG יציב), קירור מהיר של הבירה לטמפרטורה נמוכה (קרוב ל-0°C אם ניתן) למשך 24-72 שעות (מהגעה לטמפ', לא משינוי ההגדרה) יכול לעזור לשקע את השמרים, חלקיקי חלבון ופוליפנולים (Haze), ולקבל בירה צלולה יותר. חשוב למנוע כניסת חמצן למיכל במהלך הקירור (שכן הנוזל המתקרר יוצר ואקום קל). ניתן להשתמש במיכל CO2 למי שיש ורוצה להגזים, או אפילו לבנות נשם 2 חלקים ללא יניקה. בגדול, בד"כ זו לא בעיה אם מיכל התסיסה לא מאוד גמיש והקירור איטי.

סיכום

ניהול תסיסה הוא חלק יפה בתהליך שמשלב גם את הדיוק המדעי וגם את האומנות של הקראפט. זהו אולי השלב הקריטי ביותר בתהליך ייצור הבירה, והוא דורש תשומת לב לפרטים, הבנה של התהליכים הביולוגיים המתרחשים, ויכולת להגיב לבעיות שעלולות לצוץ.

זכרו, אין תחליף לניסיון. כל בישול הוא הזדמנות ללמוד עוד על השמרים שלכם ועל איך הם מגיבים לתנאים שונים. אל תפחדו להתנסות, לתעד את התהליכים והתוצאות שלכם, והכי חשוב – להינות מהתהליך ומהבירה הביתית המשובחת שתייצרו. כי בסוף – זה תחביב, ובאתם להינות.

לחיים!

יוחאי.

הבוט של בירגיקס 🤖 קרא את הכתבה הזו, וגם את כל האחרות, ומחכה בטלגרם להמשיך ולענות לכם על שאלות בנושא בישול בירה בבית.

מאמרים ששימשו לכתיבת מאמר סקירה זה:

  1. תכנון מתכון בירה
  2. סטארטר – עבודה עם שמרים נוזליים
  3. האם ניתן לאחסן שמרים יבשים במקפיא?
  4. חומצה אסקורבית ונוגדי חמצון אחרים בבישול בירה ביתי

  5. עבודה נכונה עם שמרי בירה יבשים של Fermentis
  6. אוורור תירוש בירה לתסיסה איכותית
  7. שמרי קוויק – Kveik
  8. שמרי קוויק – ניסוי השוואה
  9. טעמי לוואי תופעות לוואי בבירה
  10. מקרר תסיסה רחב ממקרר משרדי
  11. הרחבת מקרר תסיסה ממקרר משרדי
  12. בקרי טמפרטורה לתסיסה
  13. השפעת טמפרטורת התסיסה על בירה
  14. חימום תסיסת קוויק בעזרת מכשיר סו-ויד
  15. איך להשתמש בהידרומטר
  16. וובינר: בניית מתכון בירה ביתית וניהול המבשלה עם תוכנת Brewfather
  17. תפקידי הסוכר בבישול בירה ביתית
  18. טעמי לוואי תופעות לוואי בבירה
  19. סטארטר – עבודה עם שמרים נוזליים
  20. בוחש מגנטי לשמרים
  21. מתנות וגאדג'טים למבשל הביתי
  22. שטיפת שמרים
  23. תסיסה תחת לחץ
  24. נשם בירה ללא יניקה